
Ejendomsservice
Du er altid velkommen til at kontakte BoStad, hvis du mangler hjælp, gode råd til vedligeholdelse eller har andre spørgsmål. Vi står selvfølgelig også klar til at hjælpe dig, hvis der opstår akutte problemer i din bolig.
Kontaktinfo:
Rud Kristensen: 23359596

Husorden
Bemærk, at denne husorden er vejledende. Det vil altid være lejekontrakten og forholdende i ejendommen, der er gældende. Du kan læse vores husorden her: LINK TIL DOWNLOADED DOKUMENT

Fremvisning
Det er vigtigt, at du får den bolig, der passer til dig og dine ønsker. Derfor skal du altid have set boligen, så du er sikker på, at det er den rigtige bolig for dig. Det er ikke muligt at få andre til at se boligen for dig. Hvis du efter fremvisningen stadig er interesseret, skal du kontakte vores udlejningsafdeling.
Vi foretager altid et helhedstjek af vores lejere. Når det er fuldendt, vil du modtage svar på, om du bliver tilbudt boligen. Hvis der er flere interesserede i boligen, vil I være skrevet op i rækkefølge.
Kontaktinfo: Udlejningschef Trine Sejtved, tws@bostad.dk

RKI
Du må som udgangspunkt ikke være registreret i RKI – er dette tilfældet, vil BoStad foretage en vurdering af, om der kan dispenseres for dette.

Lejekontrakt
Når du accepterer et tilbud om en at leje en bolig hos os, beder vi dig om oplysninger til lejekontrakten. Du modtager kontrakten via mail fra Penneo sammen med bilag og indbetalingskort. Husk at læse alle dokumenterne igennem, inden du underskriver med dit nem-id. Du er altid velkommen til at kontakte vores administrator, hvis du har spørgsmål til kontrakt eller bilag. Du finder kontaktinformationerne i mailen fra Penneo. Når du har underskrevet kontrakten og indbetalt indskuddet, vil du få en fuldt underskrevet kontrakt retur.

Indskud
Når du lejer en bolig hos os, skal du betale et depositum på 3 måneders husleje, op til 3 måneders forudbetalt leje og den første månedsleje inkl. forbrug. Indskud kan ikke afdrages. Du skal således have betalt indskuddet, inden vi kan udlevere nøglerne til dig.
Forudbetalt leje er husleje, der dækker den sidste tid, du bor i boligen. Det vil sige, at når du opsiger boligen, har du på forhånd betalt for op til de sidste 1-3 måneder. Du skal dog stadig betale for forbrug i perioden, indtil du er fraflyttet boligen.
Depositummet hensættes til istandsættelse af boligen, når du fraflytter. Istandsættelsen sker altid på foranledning af BoStads håndværkere. Ønsker du selv at stå for istandsættelsen, skal du bruge momsregistrerede håndværkere, og kunne fremvise en faktura på arbejdet ved fraflytningssynet. Hvis du selv står for istandsættelsen, er det vigtigt, at du kontakter ejendommens driftsleder, så I kan afstemme, hvad der skal laves og hvilke materialer, der skal/må bruges.
Du har mulighed for at søge om et indskudslån via den pågældende kommune, hvor boligen har adresse. Du kan se mere på www.borger.dk

Udlevering af nøgler
Du vil, senest en uge inden du overtager din nye bolig, blive indkaldt til et indflytningssyn via mail. Indflytningssynet bliver afholdt af en driftsleder fra BoStad og dig selv. Er du forhindret i at deltage, kan en anden deltage på dine vegne, hvis vedkommende har en fuldmagt med fra dig.
Sammen med driftslederen gennemgår I lejemålet og noterer eventuelle fejl og mangler. I aflæser desuden målerne, og du får udleveret nøglerne til boligen. Alle vores syn foregår elektronisk med iSyn, og du vil modtage synsrapporten via mail. Du vil også få adgang til et site, hvor du skal oplyse om eventuelle fejl og mangler inden 14 dage fra indflytningsdagen.
Vi glæder os meget til at byde dig velkommen hos BoStad og håber, du bliver glad for dit nye hjem.

TV og Internet
Du skal selv sørge for at tilmelde dig TV og internet, når du flytter ind i boligen. Vær opmærksom på, at der er særlige regler, hvis du ønsker en parabol. Du kan finde reglerne i vores husordensdokument (link).

El, vand og varme
El, vand og varme er ikke inkluderet i boligens husleje. Det opkræves direkte fra forsyningsværkerne. Derfor afregnes det ud fra dit forbrug. Opkrævningen af a-conto beløbet for dit forbrug kan variere fra bolig til bolig. Normtallene for forbrug er anslået til:
Vand: 50m3 pr. voksen pr. år Gas: ca. 16 m3 pr. m2
El: ca. 1.500 kWh for første person + 1.000 kWh for hver efterfølgende person/år (gennemsnit ca. 3.500-4.000 kWh pr. år).
Fjernvarme: En fast afgift ca. kr. 4,25 pr. m2 rumareal + forbrug m2 areal gange 3 af ca. 15-20 m3

Husdyr
Hos BoStad skal du søge tilladelse til at have hund eller kat. Det er ikke i alle ejendomme, vi kan give dig tilladelse, derfor skal du oplyse, om du har husdyr, når du søger en bolig.
I de boliger, hvor der kan gives tilladelse til husdyr, er det begrænset til 1 eller 2 husdyr. Der kan ikke gives tilladelse til muskel- og kamphunde, slanger, skorpioner, krybdyr og rotter.
I ejendomme med have kan der gives tilladelse til kaniner, men det er vigtigt, at burene altid er rene. Derudover er det vigtigt, at der ikke opbevares foder eller andet mad i haven, da det kan tiltrække rotter.

Have, hæk og opgang
Hvis boligen har egen have, skal du sørge for at holde haven pæn og slå græsset. Har haven hæk, skal du sørge for at klippe hækken på den indvendige side og fjerne ukrudt ved hækken, så den har de bedste vækstbetingelser. Du må ikke opsætte hegn uden en tilladelse fra BoStad.
BoStad sørger for snerydning og saltning på ejendommens fællesarealer. Du skal selv sørge for snerydning og saltning på boligens arealer, hvor kun du har brugsretten.
BoStad sørger for rengøring af opgange og fællesarealer. Det er derfor vigtigt, at du ikke sætter fodtøj mv. foran døren – det gør det nemmere at holde opgangene rene, pæne og imødekommende. Derudover er opgangene brandveje, der altid skal være helt ryddet.

Opsigelse
Ønsker at opsige din bolig, skal du sende en mail til den tilknyttede administrator på ejendommen – du finder kontaktinformationer i den mail, du fik med din kontrakt. Du kan også altid sende din opsigelse direkte til os ved at udfylde kontaktformularen (som link). Når du har sendt os din opsigelse, vil du modtage en bekræftelse. Din opsigelsesperiode er løbende måned plus 3 måneder fra den dag, du sender os din opsigelse. Ønsker du at fraflytte boligen tidligere, hjælper vi med at finde en ny lejer, der kan overtage boligen til den dato, vi aftaler. I opsigelsesperioden er det dog dig selv, der skal sørge for at fremvise boligen til nye interesserede lejere.

Fraflytning
Du vil senest en uge inden du fraflytter boligen, blive indkaldt til et fraflytningssyn via mail. Fraflytningssynet bliver afholdt af ejendommens driftsleder og dig selv. Er du forhindret i at deltage, kan en anden deltage på dine vegne, hvis vedkommende har en fuldmagt med fra dig.
Sammen gennemgår I lejemålet, noterer boligens stand, og hvad der eventuelt skal laves. I aflæser også målerne, og du skal aflevere dine nøgler. Alle vores eftersyn foregår elektronisk med iSyn, og du vil modtage synsrapporten via mail. Når lejemålet er sat i stand og klar til en ny lejer, vil vores administrator udarbejde en flyttesagsopgørelse, hvor dit depositum bliver modregnet renoveringsomkostningerne. Herefter vil du få refunderet et eventuelt tilgodehavende.












